
Domkirkebyen Köln.
- Gjennom disse resultatene har vi plassert oss i toppen av bundesligaen og nærmer oss nå Champions league, sier Martin Schoser , som er styreformann i byens turistkontor.
Køln opplever en turistboom til stor glede for reiselivsnæringen i byen. I 2005 ble det satt ny rekord med over fire millioner turistovernattinger.
Martin Schoser, styreformann i KølnTourismus GmbH, gleder seg over de strålende tallene.
-Gjennom disse resultatene har vi plassert oss i toppen av bundesligaen og nærmer oss nå Champions league, sier han.
Det er mange grunner til Kølns økende turisme. For det første bidrar Køln/Bonn - flyplassen med sitt suksesskonsept som lavprisflyplass for selskaper som Germanwings, Hapag Lloyd Express, og EasyJet. Det gjør det attraktivt å fly til byen.
Antallet besøkende er ganske enkelt fremragende for turistindustrien i Køln. Til sammen la turistene i forrige år igjen 4,34 milliarder euro i byen, som er kjent for sin vakre domkirke. Den gjennomsnittlige overnattingsgjesten sørget for 140 euro, dagsbesøkende la igjen et snitt på 37 euro per besøkende.
I 2006 er det FIFA og VM i fotball som står i fokus. Køln blir i denne sammenheng markedsført som "sportsbyen Køln ". Fremover vil byen dessuten kunne skilte med sportsbegivenheter som Ford Køln Maraton og andre førsteklasses høydepunkter innen diverse sportsgrener som fotball, basketball, håndball, ishockey og amerikansk fotball.
Køln har søkt - og fått håndball VM i 2007. For å promotere Køln som sportsby har det blitt gjennomført internasjonale roadshows og pressekonferanser i Brasil, Tsjekkia og Sverige. Som et direkte resultat av dette har allerede 5000 brasilianere bestilt hotell i Køln for å overvære fotball VM.
-De tre byene Amsterdam, Brussel og Køln har inngått en A-B-C - kampanje for europeiske kulturdestinasjoner i USA. En skilting av Køln sammen med to så sterke kulturbyer vil fremme Køln som turistdestinasjon, sier Schoser.
Det tyske lavflyselskapet Germanwings har sin hovedbase på Konrad Adenuerflyplassen, som ligger mellom Køln og Bonn. Selskapet flyr mellom Oslo og Køln/Bonn fire ganger i uken, samt til Hamburg og Berlin.
Køln opplever en turistboom til stor glede for reiselivsnæringen i byen. I 2005 ble det satt ny rekord med over fire millioner turistovernattinger.
Martin Schoser, styreformann i KølnTourismus GmbH, gleder seg over de strålende tallene.
-Gjennom disse resultatene har vi plassert oss i toppen av bundesligaen og nærmer oss nå Champions league, sier han.
Det er mange grunner til Kølns økende turisme. For det første bidrar Køln/Bonn - flyplassen med sitt suksesskonsept som lavprisflyplass for selskaper som Germanwings, Hapag Lloyd Express, og EasyJet. Det gjør det attraktivt å fly til byen.
Sportsbyen Køln
Andre faktorer bak suksessen i 2005 var musikalhiten "We will rock you" som fant og -finner sted i musikaldomen i Køln. Sist, men ikke minst må her nevnes „verdens ungdomsdag“ (World Youth Day. Internasjonalt, katolsk ungdomstreff) som fant sted i byen i august måned. Da samlet over en million ungdommer fra hele verden seg, og førte til et overnattingspluss på rundt 25 prosent den måneden.Antallet besøkende er ganske enkelt fremragende for turistindustrien i Køln. Til sammen la turistene i forrige år igjen 4,34 milliarder euro i byen, som er kjent for sin vakre domkirke. Den gjennomsnittlige overnattingsgjesten sørget for 140 euro, dagsbesøkende la igjen et snitt på 37 euro per besøkende.
I 2006 er det FIFA og VM i fotball som står i fokus. Køln blir i denne sammenheng markedsført som "sportsbyen Køln ". Fremover vil byen dessuten kunne skilte med sportsbegivenheter som Ford Køln Maraton og andre førsteklasses høydepunkter innen diverse sportsgrener som fotball, basketball, håndball, ishockey og amerikansk fotball.
Køln har søkt - og fått håndball VM i 2007. For å promotere Køln som sportsby har det blitt gjennomført internasjonale roadshows og pressekonferanser i Brasil, Tsjekkia og Sverige. Som et direkte resultat av dette har allerede 5000 brasilianere bestilt hotell i Køln for å overvære fotball VM.
Flyr fire ganger i uken fra Oslo
I år 2007 fokuserer KølnTourismus GmBh på tema kunst og kultur. Det ideelle startskuddet for dette, HA Schults prosjekt og happening "Cologne People", vil kunne oppleves på Roncalliplassen allerede i april. På det amerikanske markedet posisjonerer Køln seg nå som kulturby.-De tre byene Amsterdam, Brussel og Køln har inngått en A-B-C - kampanje for europeiske kulturdestinasjoner i USA. En skilting av Køln sammen med to så sterke kulturbyer vil fremme Køln som turistdestinasjon, sier Schoser.
Det tyske lavflyselskapet Germanwings har sin hovedbase på Konrad Adenuerflyplassen, som ligger mellom Køln og Bonn. Selskapet flyr mellom Oslo og Køln/Bonn fire ganger i uken, samt til Hamburg og Berlin.
Annonse: