Les mer på backpacker.no Dagens reisemål Bildegallerier

Mafia, kvinner og vin på Sicilia

Det er mange gode grunner til å dra til Sicilia. Det er noe helt spesielt med den mafiøse øya.

Del Mafia, kvinner og vin på Sicilia på facebook Skriv ut

Publisert 23.februar 2007. Sist endret 13.april 2009.

Italia Fakta om Italia

Velg destinasjon:

Annonse:

Bar Vitelli Paradis

Bar Vitelli Paradis. Stedet ser helt likt ut som i Gudfaren og drives fortsatt av på samme måte som for 20 år siden. Ingenting er forandret. Selv barpersonalet er det samme som dengang.

Flagg fra Catania

Flagg fra Catania. Sicilianere er et stolt folk. Her fra en festival i en liten landsby midt på øya. En unggutt utfører kunster med Cataske flagg.

Gamle menn i gammel bil

Gamle menn i gammel bil. Et ikke helt uvanlig syn på Sicilia.

Landsby om kvelden

Landsby om kvelden. Mange av Sicilias landsbyer er bygget på fjelltopper. De lyser opp i mørket og lokker med en helt spesiell og mystisk atmosfære.

Ærefrykten for sicilianske kvinner går langt tilbake i tid. Man kan faktisk lese om dem i de første bøkene skrevet i vestlig kultur. I den snart tre tusen år gamle Odysseen av den greske forfatteren Homer, blir helten Odyssevs trollbundet av Sirenene som lokket sjøfolk med sin vakre sang. Da han seilte forbi en øy, som godt kan ha vært Sicilia, ba han mannskapet om å binde ham fast til masten og fylle sine egne ører med voks. Da han hørte sirenenes vakre sang, beordret han sjømennene til å løsne repene, men de adlød heldigvis ikke.

Utsikt mot Etna

I mytologiske tider huset Etna den romerske guden Vulkans smie. Det var også her det enøyde monsteret Kyklopen holdt til. På begge sider av Messinastredet bodde det sekshodete monsteret Skylla og det enda mer avskyelige monsteret Karybdis, som også var noen av farene Odyssevs møtte på sin odyssé. Det sies også at Psyke som var den sicilianske kongens yngste datter og også den vakreste kvinnen på øya, giftet seg med Cupido og ble gudinne.

Dette er bare noen av de få mytene som er spunnet rundt Sicilia. Men de mytologiske sporene er fortsatt godt synlige når man reiser rundt på øya. Den er rett og slett litt mystisk. Dette kan også sees på Sicilias trekantede våpenskjold. Emblemet er av et kvinnehode omkranset av tre bein. På tidligere skjold var dette hodet til Gorgon Medusa som har slanger til hår, mens på nyere versjoner er slangene fjernet.

På jakt etter Gudfaren

Det er kveld, og små byer på fjelltoppene lyser opp det sicilianske landskapet. Det tar tid å komme frem. Veien krøller seg gjennom fjellandskapet med svinger på 110 grader for hver 500 meter. I bakgrunnen brummer den enorme vulkanen Etna. Det ser ut som om den har tenkt å eksplodere når som helst. Men det er en stund siden sist den gikk amok. Jeg føler meg trygg, men er allikevel litt usikker på hvordan jeg skal fordøye de intense inntrykkene dagen har gitt meg. Og da snakker vi ikke om kvinner.

Denne dagen har jeg jaktet på Gudfaren, eller nærmere bestemt stedene den ble filmet. Det finnes vel knapt bedre markedsføring enn å bli brettet ut i en Hollywood-film i tre deler, og jeg hadde forventet meg å møte en del flere turister på veien. Men det er som om jeg har fått Sicilia helt for meg selv.

Det er ikke til å stikke under en stol at det er mange paralleller mellom Sicilia og mafia. Mye av forrige århundres mafia hadde sine utspring her og forgrenet seg blant annet til USA. I 1950-årene var det til og med en del sicilianere som kjempet for at Sicilia skulle bli en amerikansk delstat.

Før jeg reiste hadde jeg allerede satt knappenålen i det sicilianske kartet på den lille byen Corleone, og var enig med meg selv om at det hørtes ut som et flott sted for å gjøre litt research om mafia. Corleone er jo tross alt et av de mest kjente mafianavn etter at det ble brukt i filmene om Gudfaren. Men Corleone skulle vise seg å ikke være rett sted, navnet til tross. Scenene fra Gudfaren ble nemlig filmet helt andre steder på øya, nærmere bestemt i Sávoca, Motta Camastra og Forza d’Agro på andre siden av øya.

Kirke og bar

Jeg la turen innom alle stedene og ble overrasket over hvor lite som hadde forandret seg siden de første filmene ble laget på 70-tallet. Først var jeg innom kirken der Michael Corelone giftet seg med den vakre Apollonia. Jeg gjorde som de gjorde etter bryllupet og vandret ned til Bar Vitelli Paradis noen hundre meter fra kirken. Den så helt lik ut som på filmen. Damen bak baren, som faktisk har drevet stedet siden den gang, forteller meg gledelig om hvor kjekk og søt Al Pacino var som ung og hvor fantastisk vakker Apollonia var.

Fra bordet der Michael og Apollonia en gang satt, ser jeg tykk sigarrøyk sive ut fra rommet innenfor. Jeg tar skrittet inn i rommet der gamle dresskledde menn spiller kort under et tykt lag med sigarrøyk. De nikker strengt når jeg ber om få ta et bilde. Så følte jeg egentlig at det var best å gå.

Litt lenger ned i gata går jeg forbi en vakt som står og røyker utenfor en dør. Jeg stirrer litt nysgjerrig bort på ham. Han gjør tegn til at det er på den andre siden av døren det skjer. Ikke i mine villeste fantasier kunne jeg ha forestilt meg hva som befant seg der. Etter å ha betalt vakten noen slanter tar han meg med inn, og ned i et gravkammer.

Stedet heter Frati Minori Cappuccini og det er visstnok en ære å ha familiemedlemmer gravlagt her. I glassmontre og kister langs veggene står likene etter Savocás store borgere fra 16- og 1700-tallet, fortsatt korrekt antrukket for stillingene de hadde mens de levde. Det er få skrekkfilmer som slår følelsen av å stå i et gravkammer sammen med et tyvetalls livaktige lik som stirrer på deg med tomme blikk. Det hjelper heller ikke særlig at noen vandaler har herpet stedet med grønn maling. Det gjør det bare litt skumlere.

Appelsin eller dessert?

Michael Corleone dør mens han spiser en appelsin på slutten av den tredje filmen. Men at appelsinen var et symbol på det fantastiske, smakfulle sicilianske kjøkkenet tror jeg neppe. Det hersker likevel liten tvil om at mat og vin er noen av Sicilias høydepunkt, og grunn god nok til å reise hit.

De fleste forbinder italiensk mat med pizza og pasta, men det sicilianske kjøkkenet byr helt enkelt på noen kulinariske opplevelser uten sidestykke. Lokale restauranter og kokker mener at dette er på grunn av tilgang til spesielt gode råvarer. Til forrett anbefales særlig Caponata, som er en smaksrik salat med aubergine, oliven, kapers og selleri. Sfincione, en lokal pizzavariant, er heller ikke å forakte som forrett. Den lages av tomater, løk og ansjos. Denne retten passer også perfekt som snacks eller mellommåltid.

Når du skal velge hovedrett, så husk at Sicilia er spesielt kjent for sjømat. Grillet sverdfisk er en spesialitet som serveres på mange restauranter, og bør prøves. Liker du ikke fisk, fortvil ikke. Sicilia er også kjent for kjøttretter, særlig av lam eller geit. Den kanskje mest kjente retten internasjonalt er Vitello alla marsala (kalv marsala), en av mange lokale spesialiteter.

Men glem for all del ikke dessertene. Cannoli er innbakt søt ricotta som du aldri vil glemme at har spist. Ricottaen her smaker litt annerledes enn den vi kjenner fra resten av Italia, fordi den lages av sauemelk på Sicilia.

Husk også å spise is så ofte du bare kan. Den er sannsynligvis verdens beste. En gyllen hovedregel for å finne et godt måltid er å styre unna restaurantene som ligger aller nærmest hotellene eller i hovedgatene. Test heller en liten sjarmerende fortausrestaurant i en sidegate.

Til forskjell fra Odyssevs hadde jeg ikke tau, og jeg beklager at jeg kom tjue år for sent hjem til middag...