2004 ble det endelige gjennombruddet for salg av billetter via nettet. Undersøkelser gjort for reisebyrået Berg-Hansen, viser at 40 prosent kjøpte billetter gjennom internett i 2004 i forhold til 23 prosent i 2003. Unge mennesker er dem som handler mest reiser enn eldre via nettet. Andelen som alltid bestiller på nett har steget fra 4-17 prosent.
Fordelen med at vi nå kan kjøpe reiser til nesten hvor som helst i hele verden, er at nå har vi mulighet til å sjekke ut priser på en helt annen måte enn før. For de fleste av oss kan det være ganske tungvint å ta turen til ulike reisebyrå. Med internett kan vi selv sondere terrenget i jungelen av byråer som selger reiser via netthandel, og finne den beste prisen på egenhånd. trygt
For Berg-Hansen har bestilling av billetter og reiser via internett vært et stort satsingsområde i lang tid.
-Det merker vi spesielt godt på våre forretningsreiser hvor vi har en stor del av markedet, sier informasjonsjef Annette Rodahl Maltun
For Berg-Hansen har det hele tiden vært viktig å holde seg et hode foran konkurrentene og hatt fokus på å gjøre det enkelst mulig for kunden å bestille billetter.
-For dem som ikke har giret opp organisasjonen på internetutviklingen og salg av billetter via nett, så tror jeg noen kan oppleve vanskelig tider, sier Rodahl Maltun.