- Norges største reiseguide på nett

Publisert:17.januar 2008
Sist oppdatert: 20.mars 2009
Faktum er at ingen andre i Norden reiser så mye til England som vi nordmenn gjør, og ingen turister fra Norden legger igjen så mye penger der som vi. Veksten i tilreisende nordmenn har vært formidabel bare de siste få årene, og nå når Liverpool er Europeisk kulturhovedstad i 2008 forventer britiske turistmyndigheter ytterligere vekst i antall ferierende nordmenn.

Rekordbesøk

Hele 640 000 nordmenn besøkte Storbritannia i 2006, en økning på 130.000 turister, eller 25 prosent, sammenlignet med 2004. Hele 13,9 prosent av alle nordmenn besøkte Storbritannia i 2006. Av våre naboland kom Sverige på andreplass med 7,9 prosent av befolkningen. Og vi koser oss godt når vi er på britisk jord. I 2006 la vi igjen 307 millioner pund, opp fra 212 millioner pund i 2004. Det er en økning på 95 millioner pund, eller 45 prosent på bare to år. Det er historisk rekord; aldri tidligere har nordmenn lagt igjen så mye penger i Storbritannia som i 2006.

Lokker med musikk

London er det mest populære reisemålet, og er særlig mye besøkt i forbindelse med juleshoppingen. Men vi får stadig opp øynene for alle de andre fantastiske destinasjonene de britiske øyene har å by på. Med lanseringen av musikkampanjen Britain Rocks på Reiselivsmessen 2008 denne uken, ønsker VisitBritain å vise frem bredden i hva Storbritannia har å by på, ved å sette Liverpool på kartet som reisemål for musikkinteresserte. Liverpool er så mye mer enn fotball, og at byen regnes som kulturhovedstaden i Europa, er det ikke alle nordmenn som kjenner til.

- Storbritannias enorme betydning for pop- og rockemusikken i flere tiår er velkjent. Mange av de mest spennende bandene og artistene, som Beatles, har sprunget ut av musikkmiljøet i Liverpool. Med kampanjen Britain Rocks ønsker vi å øke kjennskapen til hva det britiske musikk-miljøet kan by på. At MTV Awards blir holdt i Liverpool i november 2008, vil ytterligere øke interessen for Liverpool og britisk kultur, sier Nordisk ansvarlig i VisitBritain, Gary Robson.